Onderwijs in coronatijd: Inge Bischoff

Onderwijs in coronatijd: Inge Bischoff

Lege klaslokalen, lege schoolpleinen. Op de scholen was het lange tijd akelig stil. Door het coronavirus volgden de kinderen onderwijs op afstand. Leerkrachten gaven instructie van thuis uit. De situatie was nieuw en spannend voor iedereen. Tegelijkertijd bleek ook hoe flexibel, daadkrachtig en innovatief de leerkrachten zijn.

 

Zo ervaarde Inge Bischoff het als directeur van basisschool De Cramignon in Eijsden. Zij zag binnen haar team mooie ontwikkelingen waar ze trots op terugkijkt. 

 

“Hoe bied je onderwijs op afstand? En hoe verlies je kinderen daarbij niet uit het oog? Allemaal vragen waar ik geen pasklaar antwoord op had toen de school dicht ging. Daarom hebben we ons daar met het team over gebogen. En hoe! Ik ben ontzettend trots op al mijn collega’s. Ondanks de onzekerheid van de situatie dacht iedereen volop mee. In vacatures vragen we vaak om flexibele kandidaten die innovatief kunnen denken. Die eigenschappen staken er nu bovenuit. Samen hebben we gezorgd dat de kinderen zo snel mogelijk thuis aan de slag konden, op een manier die bij De Cramignon past.


Omdat wij een beweegschool zijn, besloten we om niet volledig digitaal te gaan. Er is ook uit boeken gewerkt én we boden beweegtips aan. De digitale middelen waren in de onder- en middenbouw geschikt om in contact te blijven. Soms organiseerden we kletsmomentjes. Gewoon om de kinderen even te zien en te horen, want je mist het persoonlijke contact. Ik ben blij dat álle leerlingen in beeld zijn gebleven. Daarin hadden we een goede samenwerking binnen Stichting kom Leren en met de gemeente Eijsden-Margraten. Met de andere directeuren en ons College van Bestuur kon ik sparren en vragen bespreken. In het overleg met de Intern Begeleider en de gemeente kon ik eventuele zorgen uiten, waarna we gezamenlijk actie ondernamen.


Ik ben heel trots op de veerkracht van mijn team. Op hoe we het onderwijs op afstand hebben ingericht én hoe we de nieuwe situatie met halve klassen aanpakken. Wij waren al bezig met meer digitale verwerking en met innovatie van ons onderwijs. Daar hadden we zonder corona twee, drie jaar over gedaan. Nu hebben we die slag in een paar weken tijd gemaakt. Vooral op het gebied van digitaal vergaderen en contact zoeken met de leerlingen in specifieke situaties. In die zin heeft deze crisis ons dus veel gebracht. De situatie dwong ons ook om minder naar methodes te kijken en leerdoelen centraal te stellen. Iets wat we wel wílden, maar waarvoor we eerder nog niet klaar waren. Het is mooi om te zien hoe zich dat in korte tijd positief heeft ontwikkeld. Ik ga ervoor zorgen dat we dat met z’n allen vasthouden.”

Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren