In beeld: Sandro Meertens

In Beeld - Sandro Meertens

 

Pabostudent Sandro Meertens deed ervaring op in alle groepen van het basisonderwijs. Maar de kleuters, die hebben zijn hart gestolen. Zijn afrondende lio-stage loopt hij momenteel in groep 1-2 van Basisschool De Cramignon. "Kleuters staan aan de start van een grote ontdekkingsreis. Het is fantastisch om hen daarbij te begeleiden. Om te zien hoe hun fantasie en creativiteit zich ontwikkelt en welk succes ze ervaren. Dat zijn voor mij geluksmomentjes!"

 

Als leerkracht in opleiding (lio) staat Sandro vier maanden lang zelfstandig voor de groep. "Dat betekent dat ik ook alle lessen voorbereid. Al moet je altijd flexibel omgaan met je programma. Zeker bij kleuters. Laatst raakte een kind niet uitgepraat over zijn nieuwe hond. Daar speel ik op in: bij de kunstopdracht heb ik ze allemaal een hond laten schilderen. Je moet je niet vastklampen aan een handleiding. Als je de leerdoelen maar in je achterhoofd houdt, dan kun je - of beter gezegd: moet je - daaromheen improviseren."

Als kleuterleerkracht doe je natuurlijk meer dan knutselen en zingen. Sandro leert de kinderen ook hoe ze moeten plannen. "Door hen taken te geven, maak ik ze verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. Dat kan gerust met deze jonge leerlingen. Wat mij vooral aanspreekt, is dat ik ze iets kan leren wat voor hen nieuw is, maar voor volwassenen vanzelfsprekend. Zo maakte ik laatst het lokaal helemaal donker om het verschil tussen licht en donker te ontdekken. En met zaklampen kwamen de leerlingen erachter dat een schaduw kan veranderen. Het is fantastisch om hen op die ontdekkingstocht te begeleiden."

 

Intussen is er voor Sandro zelf ook nog genoeg te ontdekken. "Tijdens deze stage ben ik voor het eerst het aanspreekpunt voor ouders. 's Ochtends aan de poort vragen ze me bijvoorbeeld of ik ergens rekening mee kan houden of ze vertellen me de laatste nieuwtjes van thuis. Die communicatie maakt dit werk extra leuk." Sandro staat weliswaar zelfstandig voor de groep, maar staat er niet alleen voor. "Mijn mentors, de vaste leerkrachten van 'mijn' 34 kleuters, begeleiden mij heel goed. Ze betrekken me overal bij en staan altijd voor me klaar. Natuurlijk moet je er zelf wat voor doen: je actief opstellen en van je laten horen. Zo heb ik laatst de doelenkaarten van groep 3 tot 8 vormgegeven. Zo'n idee kun je als stagiaire gerust inbrengen, dat wordt gewaardeerd."

 

Dat zijn toekomst in het onderwijs zou liggen, wist Sandro al in zijn eindexamenjaar op het vmbo. "Ik moest toen een werkstuk maken en koos als thema 'onderwijs en autisme'. Daarvoor liep ik een week mee met een neef die lesgeeft. Die kennismaking gaf de doorslag. Ik studeerde eerst af als onderwijsassistent en stroomde daarna door naar de pabo. Ik ben nu bijna klaar voor het 'echte' werk, maar uitgeleerd ben ik nog lang niet. Ik hoop bij De Cramignon en bij Stichting kom Leren te kunnen blijven, want bij de kom Leren Academie kun je je blijven ontwikkelen. Ook is de werksfeer heel fijn, ik voel me hier thuis."

Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren