In beeld: Inge Ambaum-Jordens & Stef Niekamp

In Beeld: Stef Niekamp & Inge Ambaum-Jordens

Samen met anderen het primair onderwijs kunnen ontwikkelen. Dat was voor Stef Niekamp en Inge Ambaum-Jordens de motivatie om vorig jaar te starten bij Stichting kom Leren. Sinds oktober vormen zij het bestuur. Of zoals ze het zelf liever verwoorden: zij zijn de 'collega's van bestuur'. "Wij staan naast onze medewerkers. Want goed onderwijs maken wij niet met z'n tweeën, dat doen we allemaal samen."

 

Inge is een ervaren vakvrouw. Ze heeft in het verleden nagenoeg alle functies binnen het primair onderwijs vervuld. Haar laatste rol, voordat ze bij kom Leren begon, was die van adviseur onderwijs bij een collega-stichting. "Ik miste daarbij het leidinggeven en dan het liefst in een collegiaal bestuur. Er waren vorig jaar meerdere vacatures op bestuursniveau. Maar dat waren vooral functies waarbij je in je eentje een bestuur vormt. Ik doe het liever samen. Samen werken, samen sparren: dáár geloof ik in. Want twee weten meer dan één. De aanpak bij kom Leren, met een tweehoofdig bestuur, past bij mij."

 

Dat 'samen doen', is ook voor Stef heel belangrijk. Hij kwam bij kom Leren binnen met een flinke dosis ervaring binnen de cultuursector. "Daar heb ik geregeld de rol van directeur vervuld. Vaak stond ik er dan alleen voor. Dat is nu anders. Inge en ik kunnen klankborden. We spreken elkaar aan op wat goed gaat of wat anders kan. We hebben een open manier van samenwerken. Ook met de medewerkers van kom Leren, ons belangrijkste kapitaal. Inge en ik hebben hen nodig. Want wij weten heus niet alles. Natuurlijk zijn wij in de positie om prioritering te geven en uiteindelijk te bepalen wat er gebeurt. Maar we doen het wel oprecht samen met álle kom Leren medewerkers."

 

Toen Stef en Inge in oktober bij kom Leren begonnen, stapten ze in feite op een rijdende trein. In 2019 had de stichting een vierjarig beleidsplan vastgesteld. "Daar moet je je aan committeren. Maar je moet het ook durven te vertalen naar nieuwe uitdagingen", vertelt Stef. "Ik zie het als mijn rol om medewerkers te helpen om boven zichzelf uit te stijgen. Het beleid dat er ligt, geeft ons daarvoor voldoende aanknopingspunten." Inge beaamt dat: "De kaders van het beleid zijn ruim genoeg om er onze eigen draai aan te geven. Dat doen we door veel input op te halen bij onze directeuren. Van hen willen we horen hoe het in de praktijk verloopt. Als we dat in kaart hebben, kunnen we daar bewust op sturen. De schoolpraktijk is voor ons altijd het uitgangspunt."

 

In korte tijd hebben Stef en Inge de organisatie verder in beweging gebracht. "We hebben al heel wat mooie stappen gezet", vertelt Inge. "Een voorbeeld daarvan is ons mobiliteitsprogramma Zin in Bewegen. Geweldig dat de directeuren dat met ons als kersvers bestuur én in coronatijd aandurfden. Die mobiliteitsronde was een succes." Volgens Stef is dat mede te danken aan transparante communicatie en wederzijds vertrouwen. "We geven ruimte aan onze professionals. We zeggen wat we doen en we doen wat we zeggen. Wij dagen mensen uit om óók constructieve feedback te geven. En laten we niet vergeten dat je vooral plezier in je werk moet hebben. Het zijn allemaal onmisbare ingrediënten voor een goede samenwerking."

 

Beiden zijn ze erg blij dat ze bij kom Leren horen. "Onze stichting bestaat uit 370 hardwerkende mensen die het onderwijs draaiende houden. Ook in deze gekke tijd. Met al die collega's mogen wij samenwerken in een fijn werkklimaat. Daar zijn wij onmetelijk trots op."

Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren