Actueel

De best passende directeur voor elke school

Aan het roer van elke school van kom Leren staat een kundige directeur. Toch is de ene leider de andere niet. Iedereen heeft andere kwaliteiten. Iedereen heeft ook andere ontwikkelbehoeften. Net als de scholen zelf. Daarom besloten Stef Niekamp en Inge Ambaum-Jordens, het nieuwe College van Bestuur, om die behoeften te verkennen. Ze vroegen de directeuren wie er zin had om 'te bewegen'. Wie oren had naar een nieuwe start op een andere werkplek. En welke andere ontwikkelwensen er waren. Meerdere directeuren reageerden enthousiast. Daarop creëerden zij samen een uniek mobiliteitsprogramma: Zin in Bewegen.

 

Begin dit jaar opende het nieuwe Integraal Kindcentrum ZIEZO. In aanloop daarnaartoe zocht kom Leren een nieuwe directeur voor deze school. "De directeuren van de fusiescholen De Perroen en De Kring zouden verhuizen naar een andere school", vertelt Inge. "Dat zette mijn collega Stef en mij aan het denken: zouden niet méér directeuren van werkplek willen wisselen? Een nieuwe omgeving en leidinggevende kan verfrissend zijn. Het biedt directeuren én scholen nieuwe kansen en uitdagingen."

 

Van vier scenario's naar één

Daarom vroegen Stef en Inge wie een herverdeling wilde verkennen en wie iets voor mobiliteit zou voelen. Een aantal directeuren had Zin in Bewegen. Alle directeuren gingen in groepen met elkaar in gesprek over hun persoonlijke leidinggevende kwaliteiten én uitdagingen op de middellange termijn voor hun school. Daarna maakten ze in viertallen een voorstel met de vacant komende scholen plus een passende directeur. Inge: "Daar rolden vier scenario's uit, met verschillen én overeenkomsten. Dat moest in goed overleg één scenario worden. De collega’s kozen een groep die dit samen met ons zouden maken. Voor sommigen voelde dat ongemakkelijk, zij gingen immers over de toekomst van hun collega's beslissen. Maar het ging Stef en mij vooral om het proces, om het samen leggen van die puzzel. En dat is goed gelukt. Tijdens een open, respectvol gesprek zijn we met elkaar tot een passende herverdeling gekomen."

 

Buiten de lijntjes

Wat beter had gekund, was het voorkomen dat de medezeggenschapsraden (MR), de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) en sommige teams zich buitenspel voelden gezet. Stef begrijpt dat echter wel: "Zij zijn tijdens het proces meegenomen door hun directeur, in plaats van aan de voorkant bevraagd op wat zij zouden willen voor hun school. Daarmee hebben we buiten de lijntjes gekleurd. Maar de reden dat we het proces op deze manier hebben doorgezet, was de enthousiaste dynamiek. De energie van het proces en de directeuren wilden we niet onderbreken. Laat ik wel benadrukken, dat deze werkwijze eenmalig was. Als in de toekomst nog eens sprake is van mobiliteit op directieniveau, dan benaderen we dat weer vanuit de teams. Dan vragen we hén wat ze nodig hebben en welke kwaliteiten ze zoeken in een leidinggevende."

 

Samen voor goed onderwijs

Inmiddels heeft elke MR zijn vertrouwen in de herverdeling uitgesproken. Net als de GMR. De eerste directeuren zijn al op hun nieuwe werkplek begonnen, later dit jaar volgen er meer en per 1 januari 2022 de laatste. Inge: "We zien dat directeuren nog steeds onverminderd enthousiast zijn. Ook is er onderling meer (ver)binding en zicht op elkaars kennis en kwaliteiten. Directeuren zoeken elkaar sneller en makkelijker op. Dat draagt bij aan hun persoonlijke ontwikkeling, aan die van hun school én aan waar we ons elke dag voor inzetten: samen voor goed onderwijs."

 

28 april 2021Lees verder
Coronavirus - update 4 februari 2021

Naar aanleiding van de berichtgeving inzake de heropening van de scholen in het primair onderwijs met ingang 8 februari 2021 hierbij een update hoe we hier bij kom Leren mee omgaan. De veiligheid en de gezondheid van onze medewerkers en de kinderen heeft hierbij te allen tijde onze prioriteit.

 

Heropenen

Alle scholen van kom Leren zullen met ingang van 8 februari a.s. de deuren weer openen voor hun kinderen. Enerzijds roept dit een blij gevoel op en onderschrijven we het belang van “de ontmoetingsplek school”. Anderzijds zorgt dit bericht voor onrust en vragen over gezondheid en de uitvoerbaarheid van de nieuwe maatregelen. 

 

De praktijk

Vanuit de regering hebben we meegekregen dat we te maken hebben met wettelijke verplichtingen, noodzakelijke maatregelen en dringende adviezen. Bij het heropenen van onze scholen zullen we de wettelijke verplichtingen en noodzakelijke maatregelen opvolgen. Daarnaast gebruiken we ons gezond verstand en bekijken we de mogelijkheden ten aanzien van het uitvoeren van de dringende adviezen.

Dit kan dus betekenen dat niet op iedere school dezelfde maatregelen worden getroffen, ook binnen onze eigen stichting. Het is en blijft maatwerk, gebouwen en speelplaatsen zijn anders en ook het veiligheidsgevoel van de medewerkers kan verschillen per locatie. 

 

Quarantaine

Nieuw in de maatregelen die we hebben ontvangen, is dat een hele klas in quarantaine gaat als er sprake is van een besmetting in die groep. Op dat moment blijft de gehele klas (tenminste) 5 dagen thuis, laat zich testen om vervolgens, bij een negatieve uitslag, de dag erna weer op school te zijn. Indien ouders ervoor kiezen hun kind niet te laten testen, geldt een quarantaineperiode van 10 dagen.

 

Overige richtlijnen

Verder houden alle medewerkers van kom Leren het volgende in acht:

  • Er wordt zoveel mogelijk thuis gewerkt. Waar mogelijk wordt zoveel als mogelijk middels telefoon of videobellen gecommuniceerd.
  • Samenkomsten worden zoveel als mogelijk vermeden.
  • Externe overleggen worden zoveel als mogelijk in digitale vorm gevoerd.
  • Sociale contacten die de wederzijdse gezondheid kunnen beïnvloeden worden zoveel als mogelijk vermeden.
  • Fysiek contact wordt vermeden.
  • Alle bijeenkomsten met ouders, ouderraden, MR- / GMR-vergaderingen en directievergaderingen worden zoveel als mogelijk in digitale vorm gevoerd.

 

Meer informatie

Meer informatie kunt u vinden op:

Ook kunt u bellen naar het landelijke informatienummer 0800-1351.

 

Bekijk hier de informatie over de bereikbaarheid van het Bestuursbureau.

 
 
4 februari 2021Lees verder
Bereikbaarheid Bestuursbureau

Gesloten voor fysiek bezoek

Gezien de aangescherpte maatregelen ter bestrijding van het coronavirus en in het bijzonder rondom thuiswerken kent het Bestuursbureau momenteel een afgeslankte bezetting, en is vooralsnog voor externen gesloten. Al onze medewerkers werken met ingang van woensdag 30 september jongstleden vanuit huis, tijdens de reguliere kantoortijden blijven zij uiteraard per e-mail bereikbaar. 

 

Telefonische bereikbaarheid

Middels het reguliere telefoonnumer 043-4100300 blijven wij tijdens de gebruikelijke kantoortijden ook telefonisch bereikbaar. Middels een doorschakeling komt u automatisch bij een van onze medewerkers terecht. Mocht uw oproep niet tijdig worden beantwoordt spreek dan een duidelijk voicemailbericht in (naam, telefoonnummer en wie u wenst te spreken). U wordt dan zo spoedig mogelijk door de betreffende medewerker teruggebeld. 

 

College van Bestuur

Het College van Bestuur alsmede de overige medewerkers van het Bestuursbureau zijn voor alle personeelsleden van kom Leren (medewerkers van het Bestuursbureau, directeuren en leerkrachten van onze scholen) uiteraard ook mobiel bereikbaar.

 
 
 
2 oktober 2020Lees verder
Nieuw College van Bestuur voor St. kom Leren

De Raad van Toezicht van Stichting kom Leren is verheugd om per 1 september 2020 Stef Niekamp en Inge Ambaum-Jordens te benoemen tot respectievelijk voorzitter en lid van het College van Bestuur. Niekamp en Ambaum volgen Peter Groos en Johan Linckens op die op 1 oktober van een welverdiend pensioen gaan genieten.  

 

Stef Niekamp (1972), afkomstig uit Maastricht, werkte jarenlang binnen culturele organisaties en hij heeft in een politiek-bestuurlijke omgeving tal van functies vervuld. Daarmee brengt Stef vele jaren leidinggevende ervaring mee. Sinds 2015 is hij directeur van Centre Céramique, Kumulus Kunstscholen en het Natuurhistorisch Museum in Maastricht. Daarvoor vervulde hij leidinggevende functies bij zowel de gemeente Maastricht als de gemeente Vaals. 

 

Inge Ambaum-Jordens (1977), afkomstig uit Roermond, heeft ruime ervaring in het onderwijs. Na een aantal jaren als leerkracht in het basisonderwijs voor de klas te hebben gestaan, vervulde zij in de periode van 2006 tot 2018 een aantal leidinggevende functies in het basisonderwijs en werkte zij enkele jaren als organisatieadviseur op het gebied van Rijnlands werken. Na jaren in Noord-Limburg te hebben gewerkt, koos zij er twee jaren geleden voor om in Maastricht bij de Stichting MosaLira als adviseur Onderwijs aan de slag te gaan. 

 
 
What do you want to do ?
New mailCopy
What do you want to do ?
New mailCopy
6 juli 2020Lees verder
Virtuele rondleiding bij ODS De Bundeling

Een van de centrale richtinggevers uit het strategisch beleidsplan van St. kom Leren is "de leer- en leefgemeenschap in transitie". Vanaf de start van de coronacrisis en de daardoor veranderde samenleving heeft de manier waarop het onderwijs vorm wordt gegeven een enorme transitie doorgemaakt. Bij ODS De Bundeling in Bunde wordt nu ook op innovatieve wijze de mogelijkheid geboden aan ouders om toch kennis te laten maken met de school. 

 

Op woensdag 10 juni aanstaande om 09.00 uur organiseert ODS De Bundeling een virtuele rondleiding. Een vooruitstrevende en eigenzinnige werkwijze waaruit blijkt hoe creatief onze scholen omgaan met de uitdagingen waar zij mee te maken krijgen. Aanmelden kan via e-mail: info.bundeling@kom-leren.nl. 

 
26 mei 2020Lees verder
Innovatieve Schoolleider van het Jaar

Het team van ODS De Bundeling heeft hun directrice, Astrid Claessens, voorgedragen voor de titel Innovatieve Schoolleider van het Jaar. Op 10 maart jongstleden heeft de vakjury reeds bekend gemaakt dat Astrid behoort tot de top 3. Tijdens het Schoolleiderscongres op 20 maart jongstleden zou tijdens de Algemene Vereniging van Schoolleiders (AVS) de winnaar bekend worden gemaakt. Ten gevolge van de coronacrisis is het congres helaas geannuleerd maar dat maakt deze nominatie niet minder speciaal. 

 

Om goede initiatieven van schoolleiders te verzamelen en te belonen, organiseert de AVS in 2020 de verkiezing "Innovatieve Schoolleider van het Jaar". Leerlingen, leerkrachten, bestuurders en andere schoolleiders konden hun schoolleider/collega hiervoor aanmelden. Lees hier alles over de verkiezing en de genomineerden. Wij kijken uit naar het moment dat de Schoolleider van het Jaar alsnog bekend wordt gemaakt en uiteraard wensen wij Astrid alvast veel succes!

 
2 maart 2020Lees verder
Samen voor goed onderwijs!

Voor het Limburgse onderwijs is de maat vol. Onze leerkrachten verzorgen géén onderwijs op donderdag 30 januari en vrijdag 31 januari 2020 en alle scholen van kom Leren zijn dicht. 

De schoolbesturen Triade, MosaLira, Movare, kom Leren, Kindante en Innovo nemen bij deze acties één gezamenlijk standpunt in en ondersteunen de acties en hun medewerkers volledig. 

 

De kwaliteit van het onderwijs staat onder druk door het tekort aan leraren en structureel te weinig geld voor investeringen. Acties voor het verlagen van de werkdruk en het verbeteren van de salarissen zijn echt nodig om werken in het onderwijs voor iedereen aantrekkelijk te maken. Het kabinet en breder de politiek moet veel meer investeren in het basisonderwijs. 

 

Wij blijven de acties van onderwijspersoneel steunen voor de toekomst van onze kinderen. Samen gaan wij voor goed onderwijs!

 

29 januari 2020Lees verder
De Bundeling feestelijk geopend als Daltonschool

Op De Bundeling in Bunde bieden we Daltononderwijs. In de groepen werken leerlingen zelfstandig met weektaken, krijgen instructie op niveau en ze werken aan periodedoelen. Hierbij werken ze intensief samen. Voor hulp kloppen ze zelf aan bij de leerkracht. Vandaag werd het naambord met het nieuwe logo en een Daltonbordje aan de muur onthuld.

 

Verscheidenheid aan onderwijsvormen

Bestuursvoorzitter Peter Groos: “We zijn trots dat we Daltononderwijs aan ons aanbod kunnen toevoegen. Het biedt ouders de mogelijkheid om een school te kiezen die het beste aansluit bij hun eigen opvattingen over opvoeden en onderwijs. In de praktijk zien we dat al steeds meer gebeuren: nu De Bundeling een officiële Daltonschool is, kiezen ook buiten de gemeente Meerssen steeds meer ouders bewust voor deze basisschool.

 

8 januari 2020Lees verder
ODS De Bundeling genomineerd voor TechniekPrijs 2020

Jet-Net & TechNet heeft bekend gemaakt dat ODS De Bundeling één van de genomineerde basisscholen is van de TechniekTroffe 2020 (Inspiratieprijs). Hiermee worden basisscholen die Wetenschap & Techniek in hun onderwijs (willen) verankeren, in het zonnetje gezet. Komende weken verdiept de jury zich verder in de genomineerde kanshebbers. De winnaar wordt op 29 januari 2020 bekend gemaakt tijdens het TechniekTrofeest.

 

De groepen 1 tot en met 8 van De Bundeling krijgen op dit moment W&T onderwijs waarmee wetenschap en techniek een vaste en structurele plek heeft binnen de school. Ieder thema zal er minstens 1 wetenschap en techniekactiviteit gaan plaatsvinden. De kinderen krijgen zo de kans om al op jonge leeftijd hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Hierbij wordt onder meer samengewerkt met MadScience. Om beroepsvorming een grotere rol te laten spelen zullen in de toekomst ook lokale bedrijven benaderd worden. De werkwijze van ODS De Bundeling wordt gezien als een aanmoediging voor andere scholen. 

 

 

13 december 2019Lees verder
OBS De Regenboog en OBS Binnenstad overmeesterd!

Naast het groeiende tekort aan leerkrachten in algemene zin verdient het gebrek aan mannen voor de klas onze bijzondere aandacht. Het unieke en landelijke project "Overmeesteren" sluit hier naadloos bij aan. Dit project streeft naar meer diversiteit in het onderwijs en richt zich hierbij met name op het nijpende tekort aan mannen in het primair onderwijs. Deze actie moet dan ook gezien worden als een eerste stap in de goede richting. 

 

In het kader van het project "Overmeesteren" organiseerde de Nieuwste Pabo (dNP) op woensdag 27 november jl. samen met Stichting kom Leren een ludieke actie. Twee van onze basisscholen in Maastricht, OBS De Regenboog en OBS Binnenstad, werden overmeesterd. Mannelijke studenten en docenten van dNP namen de regie volledig over. Alle groepen van beide scholen hadden op deze dag een meester (of zelfs wel 2, 3 of 4) voor de klas staan. 

28 november 2019Lees verder
Mindfulness onderwijs bij Op de 10 Bunder

In ons onderwijs staat de mens centraal. We ondersteunen kinderen in hun ontwikkeling tot mens en medemens. We leren ze om de toekomst zelfbewust tegemoet te treden. Mindfulness draagt daar aan bij. Dat is inmiddels volledig ingebed in het onderwijsprogramma van basisschool Op de 10 Bunder. Dagelijkse mindful momenten helpen om kennis en emotie in balans te brengen. Kinderen leren om beter te luisteren, stil te worden en rust te pakken. Hoe Op de 10 Bunder dat succesvol aanpakt, lieten ze ouders en belangstellenden zien met een informatieve film en met activiteiten. De film is ontwikkeld in samenwerking met het platform Leraar24.

 

21 november 2019Lees verder
Nieuwbouw IKC ZieZo! van start

Samen met de gemeente Maastricht en MIK Kinderopvang bouwen wij integraal kindcentrum ZIEZO! De nieuwbouw aan de Borghaag in Maastricht Zuidoost kan van start. Wethouder Bert Jongen gaf daarvoor vandaag het startsein. Vanaf de herfst van 2020 kan dit duurzaam, eigentijds gebouw onderdak bieden aan 400 leerlingen van de basisschool (fusie van OBS De Kring en OBS De Perroen) en peuter-, kinder- en buitenschoolse opvang. Ook komt er een groene speel- en beweegplek. Bij ZieZo! draait het om 'bewegen, zien & zijn'. Kinderen van 0 tot en met 12 jaar groeien hier uit tot wereldburgers die goed zijn voorbereid op hun deelname aan de maatschappij van vandaag én morgen.

 

6 november 2019Lees verder
#ikbenleerkracht

Iedere dag bezig zijn met de toekomst van kinderen, dat is wat je doet als leerkracht. Jouw leerlingen zijn namelijk de verpleegkundigen, de bakkers of de uitvinders van de toekomst!

 

Eén ding is zeker, het geeft grote voldoening als je als leerkracht een leerling weer vooruit kunt helpen. De Midden- en Zuid-Limburgse schoolbesturen en de Nieuwste Pabo weten daar alles van en bundelen hun krachten in de campagne #ikbenleerkracht.

Op ikbenleerkracht.nl vind je meer informatie over het mooie vak van leerkracht én filmpjes met leerkrachten en kinderen in de hoofdrol. Want wie kan jou nu beter vertellen wat het vak inhoudt, dan leerkrachten zelf? Geïnspireerd geraakt? Volg ons ook op Instagram, Facebook of Youtube voor meer filmpjes en updates!

9 oktober 2019Lees verder
Stichting kom Leren in het nieuws

Stichting kom Leren in het nieuws

 

In het voorjaar van 2019 heeft de Inspectie van het Onderwijs het vierjaarlijks onderzoek uitgevoerd bij het bestuur van Stichting kom Leren. De inspectie concludeert dat de sturing op kwaliteit bij kom Leren (goed) op orde is en er sprake is van deugdelijk financieel beheer. Dagblad De Limburger sprak hierover met het College van Bestuur, Peter Groos en Johan Linckens. 

26 september 2019Lees verder
Positief oordeel van onderwijsinspectie

Minstens één keer in de vier jaar onderzoekt de Inspectie van het Onderwijs ieder schoolbestuur in Nederland. Ze onderzoekt of het bestuur voor onderwijs van voldoende kwaliteit zorgt en of het financieel in staat is om ook in de toekomst goed onderwijs te blijven bieden. In het voorjaar van 2019 heeft de inspectie een onderzoek uitgevoerd bij Stichting kom Leren.

 

Resultaten

De inspectie concludeert dat de sturing op kwaliteit bij kom Leren (goed) op orde is en dat sprake is van deugdelijk financieel beheer. Ook stelt ze dat het bestuur en de scholen voortdurend bezig zijn met het borgen en verbeteren van die kwaliteit. De verantwoordelijkheid en inspraak is laag in de organisatie belegd. Medewerkers voelen zich gehoord en herkennen zich volledig in het nieuwe strategisch beleidsplan dat met elkaar is opgesteld.

 

Reactie van het bestuur

Het oordeel van de inspectie is voor het College van Bestuur een bevestiging dat alle inspanningen van het bestuur, de directeuren en de medewerkers tot een goed resultaat hebben geleid. We hebben de afgelopen jaren met elkaar gewerkt aan onze kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het doet ons dan ook deugd dat de inspectie alle inspanningen op deze twee indicatoren beloont met de kwalificatie ‘goed’. We gaan nu beslist niet achteroverleunen. Integendeel zelfs! We blijven continu aandacht houden voor (de verbetering van) de kwaliteit van ons onderwijs.

 

 

28 augustus 2019Lees verder
Kunst voor het Bestuursbureau

De scholen van kom Leren gaan uit van de talenten van kinderen en bieden ruimte om deze te ontdekken. Naast het leren van specifieke vaardigheden als lezen, spelling en rekenen wordt ook aandacht besteed aan de creatieve ontwikkeling van onze leerlingen. Het Bestuursbureau van kom Leren ziet er mede dankzij het creatieve talent van Isa, Indy, Chloé, Zara, Jar-Jar, Raf, Anouk, Anna, Ginger, Firdaous, Flora, Valerie, Suze, Amy-Mara, Anne, Stijn, Anne-Claire, Hannah, Given, Pim en Zafta van OBS De Keerkring nu een stuk fleuriger uit. De kleurrijke schilderijen zijn gebaseerd op het werk van de Oostenrijkse kunstenaar en architect Friedensreich Hundertwasser. 

12 juli 2019Lees verder
Een beter milieu begint bij KC Dynamiek

Wij leren onze kinderen verantwoordelijkheid te nemen voor onze leer- en leefgemeenschap en hoe ze een bijdrage kunnen leveren aan een duurzame maatschappij. Dit doen we door de leerlingen te laten zien hoe duurzaamheidsaspecten in school en daarbuiten vorm gegeven kunnen worden. De kinderen van Kindcentrum Dynamiek weten dankzij de gebiedsgebonden medewerkers van de Gemeente Maastricht nu alles over het belang van afval scheiden en het milieu. Een beter milieu begint bij jezelf!

3 juli 2019Lees verder
Opening beweegplein Basisschool De Cramignon

Een gezonde leefstijl van onze leerlingen vinden wij belangrijk, een schoolplein dat uitnodigt tot bewegen en actief buiten spelen draagt daar aan bij. In samenwerking met de Gemeente Eijsden-Margraten en JOGG Heuvelland is op 14 juni het beweegvriendelijke schoolplein van BS de Cramignon Eijsden geopend. Wij wensen alle kinderen veel sportief speelplezier toe!

 

14 juni 2019Lees verder
Burgemeester Schrijen opent nieuwe speelomgeving OBS Broekhem

Burgemeester Jan Schrijen (gemeente Valkenburg aan de Geul) opende samen met de leerlingen van OBS Broekhem-Valkenburg een vernieuwd, beweegvriendelijker schoolplein. De basisschool maakte de plannen voor dit plein samen met hun leerlingenraad, de combinatiefunctionaris en Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG). 

7 mei 2019Lees verder
Strategisch Beleidsplan stichting kom Leren

Het is er, ons nieuwe, vastgestelde, Strategisch Beleidsplan! We zijn uiterst tevreden over de wijze waarop het Strategisch Beleidsplan tot stand is gekomen. Er zijn diverse gesprekken gevoerd en interactieve bijeenkomsten gehouden met alle medewerkers. Gezamenlijk is er een bijzonder mooie prestatie geleverd! Met gepaste trots mogen we stellen dat we op beknopte wijze onze gezamenlijke ambitie herkenbaar in beeld hebben gebracht.

 

Woordelijk zijn onze missie, visie en doelen uitgewerkt in het Strategisch Beleidsplan. Voor de beeldvorming zijn de drie richtinggevers (De mens centraal, Talentontwikkeling & diversiteit en Leer- & leefgemeenschap in transitie) gevisualiseerd op een affiche. Een intensief en mooi proces is hiermee afgerond, samen gaan we nu werken aan een toekomst waar we als kom Leren alleen maar trots op mogen en kunnen zijn.

 

Bekijk ons Strategisch Beleidsplan

 

 

19 maart 2019Lees verder
Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren